Mester Grønn

Nettbutikk blomstrer på ny

Utfordring

Mester Grønn stod ovenfor en utfordring da nettsiden og nettbutikken ikke var forenlig med den fysiske opplevelsen i butikk. Deres gamle løsning var utdatert i form av design, struktur og brukeropplevelse. Dessuten var nettsiden delt i to, med en løsning for desktop og en løsning for mobil. I tillegg hadde de en ekstern blogg hvor de delte inspirasjon og tips til blomsterstell med sine kunder.

Forside på nettside. Foto.
Produktside på nettside. Foto.

Løsning

Mester Grønn ønsket en bedre og helhetlig, digital kundeopplevelse. Nettstedet skulle være kjernen i Mester Grønns digitale verden. Det skulle være mye mer enn en nettbutikk for blomsterhandel. Målet for siden var å skape en totalopplevelse for blomsterglade kunder.

Vi gjennomførte brukertester på lab i samarbeid med Netlife Research, hvor brukerne gjennomførte eyetracking av nettsiden. Her oppdaget vi at brukerne hoppet av underveis i kjøpsprosessen fordi brukerreisen var komplisert. På bakgrunn av dette redesignet vi hele det digitale handelsløpet. Opprydding, prioritering av innhold, bedre flyt og godt skjemadesign gjorde brukerens kjøpsprosess vesentlig bedre enn før.

Vi designet nettsiden minimalistisk og delikat, med produkt- og miljøbilder som lot nettsiden blomstre. Ved å spille på friskhet og kvalitet, bar den nye nettsiden Mester Grønns lidenskap og blomsterglede.

    Omsetning økte med hele
    50% et halvt år etter
    lansering
Søkefunksjon på nettside. Foto.
Nettside på mobil. Foto.

Resultat

Sammen med Mester Grønn fikk vi nettsiden deres til å blomstre på ny. Den nye løsningen la vekt på bruker og brukeropplevelse. På denne måten skapte vi en helhetlig tjeneste som åpnet opp for enda mer enn bare blomsterhandel. Det nye nettstedet ble en viktig del av Mester Grønns blomstersalg. Omsetningen økte med hele 50 % et halvt år etter lansering. I ettertid har vi også bidratt med kontinuerlig analyse og optimalisering av Mester Grønns nettside.

Nettside på mobil. Foto.

Samarbeidet har fungert veldig bra. Alle var enige om retning og visste hvor skulle, og prosjektet hadde god progresjon og framdrift.

Prosjektleder, Mester Grønn

Nettside på dataskjerm. Foto.