Solberg Spinderi

Spinner av gårde på nett

Utfordring

Solberg Spinderi kontaktet Godt Sagt (tidl. Siteman) med visjoner om strukturere og gjennomføre et løp for digital markedsføring. Gjennom to år bistod vi med å nøste opp i det 200 år gamle spinderiets digitale kommunikasjon, blant annet med en ny nettside i tråd med spinderiets nye profil, foto, nyhetsbrev og sosiale medier, frem til de var rustet til å ta over arbeidet selv. Nettsidene fikk en trafikkøkning på hele 290 % første måned etter relansering sammenlignet med året før, mye på grunn av bedre innhold, søkemotoroptimalisering og økt trafikk fra sosiale medier og nyhetsbrev. Vinteren 2019 tok Solberg Spinderi opp igjen tråden med Godt Sagt, klare for å øke satsningen på den nye nettbutikken de i mellomtiden hadde utviklet.

Forside på oppskriftshefte med heklet rev. Foto.
Bakside på oppskrifthefte med heklet rev. Foto.

Løsning

Vi restartet arbeidet for Solberg Spinderi vinteren 2019 med noe grunnleggende arbeid, blant annet teknisk bistand med optimalisering og nye løsninger på nettsiden, og vi igangsatte strukturerte kampanjer i sosiale medier og Google Ads. Vi hjalp også kunden med å finne en form på bilder som de tar selv til sosiale medier og nett.

I mars kom Covid-19 og det fysiske utsalget til Solberg Spinderi ble stengt på uviss tid, samtidig som mange garnforhandlere også måtte lukke dørene. Den digitale innsatsen ble oppskalert for å få kundene over på nett, og vi tok over driften av spinderiets sosiale medier.

Spinderiet har i sommer også lansert et nytt garn og nye oppskrifter. Godt Sagt har bistått med design av oppskriftshefter, import og tilrettelegging for bundlet kjøp av oppskrifter sammen med garn i nettbutikken. Ikke minst har vi stått for markedsføring av nylanseringene digitalt. Vi har også vært involvert i samarbeid med teststrikkere og influencere, der vi har bidratt i utformingen av en nydelig, “sosiale medier-vennlig” pakke, som igjen har gitt mye synlighet og engasjement på Instagram.

Vi leverer rapporter og følger opp tiltak og resultater løpende, med mål om ytterligere kontrollert vekst på nett.

    Etter en måneds arbeid hadde omsetningen i nettbutikken økt med hele 218 %, ved hjelp av relativt lave budsjetter i sosiale medier og Google.
Mockup av brev for Solberg Spinderi. Foto.
Mockup av brev for Solberg Spinderi. Foto.

Resultat

Godt Sagt er med på å lede den digitale reisen til Solberg Spinderi, med rådgivning og bistand innen flere områder. Strategisk annonsering i Google og sosiale medier har definitivt skapt økt trafikk og handel i nettbutikken. Etter en måneds arbeid ved overgangen til 2020 hadde omsetningen i nettbutikken økt med hele 218 %, ved hjelp av relativt lave budsjetter i sosiale medier og Google. Da Covid-19 slo til klarte vi sammen å skape ytterligere gode resultater på nett, med 150 % økning i april kontra februar, og økningen ser ut til å holde seg stabil, selv etter at de fleste forhandlere har åpnet butikkene sine igjen.

Facebookgruppen for de som hekler og strikker med Solberg-garn, som vi opprettet i 2017, har per august 2020 rundt 3500 medlemmer, som aktivt deler prosjekter, tips og råd med hverandre. På Instagram og Facebook øker følgermassen jevnlig, bare sommeren 2020 økte følgerne på Instagram med 30 %, og engasjementet og trafikken til nettbutikken fra sosiale medier har hatt en god stigning.

Godt Sagt jobber på en løpende avtale med Solberg Spinderi for å øke synlighet, merkevare, trafikk og salg på solbergspinderi.no, og tar gjennom godt innsiktsarbeid sikte på å klare å utnytte begrensede midler for å fortsette den gode utviklingen vi har startet på i et godt kundesamarbeid.

Skjermbilde av Solberg Spinderis Inatagram-profil på mobil. Foto.
Skjermbilde av Solberg Spinderis Inatagram-profil på mobil. Foto.
Baby med strikket sett i fargen rosa. Foto.
Baby med strikket bukse i fargen gul. Foto.