Trykk enter for å søke

Livestreaming av arangement

Livestreame arrangement? Dette må du tenke på

Film & foto, Mediehåndtering

Skal du komme med en viktig kunngjøring på ansattsamling, holde seminar for en bedrift med kontorer over hele landet, eller kanskje gjøre noe helt unikt, bare denne ene gangen? Uansett er det bra om flest mulig får det med seg, men helst uten at du må dekke kost og losji (særlig om aktiviteten bare varer en time eller to).

Å kunne livestreame arrangement på nettet er en velkommen løsning. Men det er litt mer å tenke på enn å holde opp en mobil og trykke send direkte på Facebook – vi har listet opp noen punkter det er viktig å tenke over.

Livestreaming av arangement

1. Er dette riktig for oss?

Det er viktig å huske at man ikke må henge seg på alle trender. Det er ikke sikkert at du trenger å livestreame arrangementet ditt. Noen som kan ha bruk for det, er:
– Hoteller og lignende arenaer som kan tilby dette til sine kunder
– Bedrifter og konsern som er lokalisert på ulike steder
– Events som ønsker å være synlig ovenfor sin målgruppe
– By- og kommunestyremøter
– Sportsarrangement
…for eksempel. Er dere derimot femten ansatte, men én tilfeldigvis er på hytta, hadde det kanskje vært mer passende med en Google Hangouts-samtale. Og skal kommunikasjonen ut til kundene, er det alltid lurt å tenke: synes de faktisk at dette er interessant?

2. Blir dette noe bra, da?

Okei, du har landet på at svaret er ja, få oss på! Da er vi tilbake til telefonen i hånda og direkte-knappen på Facebook. Og ja, du kan i teorien gjøre det sånn. Men da er det ikke sikkert at folk ser alt de skal se (det er en fordel å kunne lese teksten på eventuelle presentasjoner, for eksempel) eller hører det de skal høre.

3. Kvalitet, kvalitet, kvalitet!

Vi har sagt det før, og vi sier det igjen: jo bedre kvalitet, jo flere seere ønsker å bli! Tenk over hvilket lokale du strømmer fra – er det nødvendig med ekstra lys, og er det mye bakgrunnsstøy? Er det distraksjoner i bakgrunnen?

Tenk over hvem, og hvor mange, du skal nå. Ordentlige kameraer og flerkameraproduksjon er ofte en fordel. Og husk, jo bedre kvalitet du har på sendingen, jo flere ønsker å se hele.

4. Er folk interesserte?

Dette er spesielt aktuelt dersom du ønsker å sende live ut mot målgruppen din, for eksempel på Facebook. Det er lite kult å sette opp en knall livestream, og så ende med ti-femten følgere. Her kan du heldigvis gjøre mye i forkant.

Først og fremst: hvilken verdi gir dette seeren? Sørg for at innholdet er interessant, og at det ikke er for mye av det. En følger som synes det ble for kort er bedre enn en som ikke gadd å se på lenger.

Det er også viktig å markedsføre strømmen i god tid. De færreste slipper alt de har i hendene for å sette seg ned med en livestream. Sørg for at folk rydder plass i kalenderen – kanskje du til og med skal ha påmelding?

5. Hvilken plattform skal vi bruke?

Man kan streame på de fleste plattformer: Facebook, YouTube, Vimeo, Twitch. Vi i Godt Sagt bruker ofte også en egen streamingplattform, som gjør det mulig å tilpasse og skreddersy plattformen med eget uttrykk.

Fra plattformene kan man hente ut nyttige data som antall unike seere, antall visninger og visningenes snitt-tid. Systemet gjør det også mulig å ha dialog med seerne underveis i sendingen. Opptaket blir liggende on-demand etter at livesendingen er over.

Livestreame arrangement

Ble du trigga?

La oss ta en prat