Trykk enter for å søke

4 gode grunner til å bruke Snapchats Geofiltre

Målbar markedsføring

Snapchat har en lei tendens til å havne i «enda-et-sosialt-medie-å-tenke-på»-boksen, og blir som regel nedprioritert til fordel for Facebook og Instagram. Og det er trist. Snapchat er et supert verktøy for å bygge merkekjennskap, uansett størrelsen på målgruppen eller produktkategori. Det trenger ikke koste mye tid og penger heller. Her er fire gode grunner til at du bør bruke Snapchat til merkevarebygging:

1. "Alle" er der

Snapchat er et av de sosiale mediene som vokser aller mest. Faktisk har hele 61 % av befolkningen en Snapchat-profil, og 45 % av befolkningen bruker plattformen daglig. Daglig!

Er målgruppen din kvinner mellom 18 og 29 er det enda større grunn til jubel: 96 % av dem bruker Snapchat ukentlig eller oftere.

2. Skap interaktivitet

En av styrkene til Snapchat er at man kan bygge merkekjennskap gjennom tilstedeværelse i brukerens verden på en helt ny måte. For eksempel kan man koble seg på arrangementer, steder eller hendelser ved å sette opp filtere. Et godt eksempel er disse fra Starbucks:

CS273uRU8AASzQE

Magien er at brukeren har det gøy med filteret, uten å føle at de blir solgt noe. I tillegg deler de det med vennene sine. Med andre ord: her kan du bygge gode kunderelasjoner.

3. Vær der målgruppen din er

Som jeg nevnte kort i forrige punkt: med geofiltere kan du henge deg på arrangementer, steder, merkedager og så videre, og være der hvor målgruppen din er. Dette fungerer ekstra bra om du har en tydelig nisje. Selger du for eksempel hesteutstyr, sett opp et filter på Oslo Horse Show. Mange politiske partier satt opp filtere på Oslo og Drammen Pride – noen av dem gjorde det også på 8. mars-markeringene. Bare husk å tenke delbarhet og på hva brukeren ønsker å vise vennene sine, og ikke bare hva du ønsker å vise brukeren.

Tre nye eksempler: Et fra DNB, to fra Godt Sagt.

28870688_10159998886515705_1306482866449969022_n
67790545_665785250602633_5930289528609701888_o
68288547_665785240602634_534855661805109248_o

4. Vær delbar

Det aller viktigste å huske på når man lager Geofiltre til Snapchat er å ha delbarhet i fokus. Hva er det brukeren ønsker å få frem når de snapper herfra? Hva er det de ønsker å vise at de mener/liker/er?

Et filter som treffer blink her har potensiale til å nå flere titalls tusen enn det i utgangspunktet er betalt for, gjennom organisk spredning. Brukerne er villige til å dele din reklame med vennene sine – det er det ikke mange andre kanaler som kan skryte av å få til.

Ble du trigga?

La oss ta en prat