Trykk enter for å søke

Google Analytics på PC skjerm. foto.

For å lykkes i sosiale medier må du kjenne målgruppen din

Målbar markedsføring

For å lykkes i sosiale medier må du ha kunnskap om målgruppen din. Høres det kjedelig ut? Vel – det blir ikke kjedelig når du ser resultatene av jobben du legger i det!

Hvem er målgruppen? Hva kjennetegner dem? Alder, kjønn, geografi, sivilstatus, interesser – det er mye å bli kjent med! Del målgruppen inn i segmenter, så du enkelt ser hvilke type personer som engasjerer seg mest i innlegget ditt.

Det er to hovedgrunner til hvorfor du bør legge innsats i dette.

1. Du skriver bedre innlegg til en målgruppe du kjenner

Ved å kjenne målgruppen din i detalj, forstår du bedre hvilke drivere de har. Hva er viktig for dem når de skal velge deg? Pris? Kvalitet? Lokal tilhørighet? Jo bedre du kjenner målgruppen, jo bedre klarer du å lage gode tilbud og innlegg som gir resultater. Jo mer relevant innleggene er, jo mer gratis synlighet får du for dem.

2. Du treffer målgruppen bedre i annonseverktøyene

Mange har prøvd seg på annonseverktøyene i sosiale medier (f.eks Facebook) uten noe stor effekt. Svært ofte handler det om at innlegget ikke er målrettet nok, og “skyter” for bredt ut. Målrett detaljert mot målgruppen etter kriterier som interesser, demografi, alder etc. Da vil kostnadseffektiviteten av annonsebudsjettet ditt bli mye bedre! Begynn med noen få segmenter, se hva som fungerer, og utvid heller målgruppene etterhvert.

Kvinner analyserer statistikk. foto.

Så... Hva nå?

Test ulike segmenter innenfor din målgruppe og vurder hva som funker best. Personer har forskjellige interesser og er på ulike steder i livet. Lag derfor innlegg basert på hvert enkelt segment slik at innholdet treffer best mulig.

Ble du trigga?

La oss ta en prat