Trykk enter for å søke

Hva er en featured snippet?

Hva er en featured snippet?

Målbar markedsføring, Nettsider

Google jobber kontinuerlig med å gjøre søkeopplevelsen enda bedre. Featured snippets skal gi brukeren svaret på det han eller hun lurer på, rett i søkemotoren. Er man obs på det når man skaper innhold, kan man hente mye ekstra organisk trafikk.

Snippeten kan for eksempel se slik ut:

Featured snippet eksempel

Hvorfor bruke featured snippet?

Det er mye å hente på å optimalisere for snippet, selv om det ikke tar mye tid. Å vise brukeren at artikkelen din svarer på det de lurer på er en sikker måte å vinne flere klikk. En undersøkelse fra Hubspot viser at innhold som vinner Google sin featured snippet får dobbelt så høy klikkfrekvens som vanlig.

En annen detalj det er lurt å notere seg er at det ikke nødvendigvis er topplasserings-posten som vinner. Du kan ligge så langt nede som på 10-plass og fremdeles vinne plassen. Snippeten kommer fremdeles øverst i søket – før førsteplassen. Derfor refererer mange til snippet-plasseringen som “position zero”.

Hvordan optimalisere for featured snippet?

Det er ingen fast mal for snippeten, og Googles algoritmer velger selv innholdet den tror fungerer best. Noen best practices for innholdsstrukturen er likevel lurt å følge:

1. Bruk de rette søkeordene

Snippeten svarer ofte på spørsmål, så det er lurt å ha med spørreordene hva er, hvorfor, og hvordan i teksten. Lenger, spesifikke søkefraser fungerer ofte godt å optimalisere for. Velg for eksempel “hvordan knyte slips” heller enn “knyte slips”, eller “hva betyr CRM” heller enn “CRM” som fokusnøkkelord.

En studie fra Ahrefs fant ut at enkelte ord ses mye oftere i snippeter, blant annet:
– Oppskrift
– Beste…
– vs (eller et tilsvarende norsk ord for sammenlikning av to produkter)
– Definisjon
– Lage

Googles crawlers leter etter det innholdet som på best mulig måte svarer på brukerens spørsmål. Med andre ord kan “nachos oppskrift” være et bedre valg enn kun “nachos”.

2. Formater godt

Google elsker godt strukturerte artikler! Sannsynligvis bruker du allerede H1, H2 og H3 religiøst når du optimaliserer innhold. God formatering gjør det også mer sannsynlig at du vinner snippeten.

3. Tenk struktur

Det finnes i utgangspunktet tre former for featured snippet: paragraf, liste og tabell. Tenk over hva kundens behov er, og hvilket format som best presenterer løsningen.

Paragrafen presenterer kort og konsist svaret på etterspørselen i en setning eller to. Paragraf-snippeter har en gjennomsnittslengde på 45 ord, og en makslengde på 90.

Lista presenterer for eksempel i en oppskrift eller fremgangsmåte. Her kan det være smart å holde seg mellom 4 og 9 punkter. Hubspot foreslår å bruke H3 til listeelementer, og å markere dem med for eksempel Tips 1 eller Steg 1. Slik får du lista di i rett rekkefølge i snippeten.

Tabellen sammenlikner, presenterer statistikker eller priser, og holder samme lengde som lista – mellom 4 og 9 rader.

4. Sist men ikke minst: bruk bilder!

Googles algoritmer leter alltid etter brukervennlighet. Et bilde eller video som illustrerer eller forklarer løsningen er ofte en god løsning. Kanskje du også har tidligere produsert innhold liggende som kun trenger en rask strukturendring, eller som kan settes sammen på en annen måte. Her er det mye trafikk å hente.

Ble du trigga?

La oss ta en prat