Trykk enter for å søke

Kvinner analyserer statistikk. Foto.

Treff kundene dine på riktig tidspunkt

Målbar markedsføring

Bruker du sosiale medier til salg eller merkevarebygging? Da har du en unik mulighet til å nå målgruppen din på akkurat det tidspunkt de er mest mottakelige til å velge deg.

Vi har tidligere skrevet om hvor viktig målgruppekjennskap er. Her går vi enda mer i dybden.

Det er tre punkter du bør ha i bakhodet når du ønsker å treffe målgruppen din best mulig på riktig tidspunkt.

1. Når er følgerne dine sosiale medier?

Både Facebook og Instagram har innsikt over tidspunktet følgerne besøker profilen din. I denne innsikten kan du se gjennomsnittlig bruk for alle ukedager.

2. Når er konkurransen høyest?

Det er fremdeles slik at de fleste bedrifter poster i åpningstidene, som regel mellom 8-16 i hverdager. Dermed vil det være høy konkurranse for å få en god plassering i nyhetsfeeden. Færre bedrifter poster i helgen, men ikke glem disse dagene da du har større sjanse for å nå ditt publikum.

Kvinner analyserer statistikk. Foto.

3. Når er målgruppen i riktig modus?

Hvordan er dagene til målgruppen? Er de i jobb? Hva gjør de på kvelden? I helgene? Når er de i modus til å velge akkurat din bedrift eller dine produkter? Er det en avgjørelse forbrukeren bør diskutere med en partner? Da bør du publisere innlegg på tidspunkter hvor det er god sannsynlighet for at de er sammen, som på kveldstid eller i helgene.

Er målgruppen din travle barnefamilier er det ikke nødvendig å publisere innlegg i sosiale medier på ettermiddagen. Foreldre bruker mer tid i sosiale kanaler etter ungene har lagt seg.

P.S. Velg tidspunkt for publisering

Du kan tidsstyre innleggene på Facebook, slik at de popper ut akkurat når du vil. Istedenfor å velge Publiser, velg Tidsplan for å bestemme akkurat på minuttet når innlegget skal publiseres.

    Kanskje du liker disse og?

    Ble du trigga?

    La oss ta en prat