Trykk enter for å søke

Mikrofon. Foto.

Krisehåndtering – Når det brenner på dass

Mediehåndtering

og blitzen er rettet mot deg

Krisehåndtering i mediesaker fra et team kommunikasjonsrådgivere blir ofte en mediesak i seg selv. Det kan skyldes at mediefolk helst vil råde banen alene uten å bli forsøkt taklet av andre forstyrrende spillere innenfor 16-meteren.

Men hva gjør du hvis telelinsene, videokameraene og blitzene rettes din vei når du kanskje aller minst har bedt om det? Hva gjør du hvis det brenner på dass?

Det aller viktigste er å ta to rolige steg tilbake, og trekke pusten dypt.

Tenk godt gjennom hvorfor media er ute etter å snakke med nettopp deg eller skrive om din bedrift. Du kan be om tid, men ikke forsøke å gjøre deg utilgjengelig. Det går nemlig ikke – i alle fall ikke særlig lenge. I dagens digitale virkelighet er samfunnet så til de grader gjennomsiktig. Det nytter ikke å gjemme seg og tro at ting går over.

De vil konfrontere deg

De som vil ha tak i deg for en kommentar kommer til å lykkes. En venn av en venn av en venn av deg på Facebook vet nemlig hvor du er – og han er en venn av journalisten. Det kan også godt hende at han som har tilgang til bildene fra et overvåkningskamera ved kjøpesenteret borti gata ikke er så nøye med hvem som får tilgang til bildefilen. Poenget er; du blir ganske sikkert konfrontert dersom media, hardt nok, vil ha tak i deg.

Mann som konferansier. Foto.

Vær forberedt

Når du skal møte mediene i negative saker, er det en god idé å være godt forberedt. Det lønner seg å tenke gjennom situasjonen på forhånd og forberede et tydelig budskap.

Du skal snakke sant. Lyver du, er det kjørt!

Det kan, forståelig nok, være fristende å dra en god gammeldags hvit løgn i et forsøk på å ri av den verste stormen. Men det blir litt som å pisse i buksa på en bitende kald vinterdag. Du blir ganske sikkert avslørt – og da er det ikke mye varme igjen i blitzlampene.

Mange klarer utmerket godt å håndtere negativt mediesøkelys på egen hånd. Men mange ønsker også å få råd i en slik prosess. Det kan være en god løsning dersom du er usikker på hvordan media jobber, usikker i møte med en journalist eller usikker på hva du som kilde faktisk har krav på – også i vanskelige saker.

Hvordan skal de oppfatte deg?

Som kommunikasjonsrådgiver med krisehåndtering som én av mine oppgaver, har jeg ofte opplevd at oppdragsgiverne kommer godt ut av krevende mediesituasjoner. Det handler om å sette seg ned og snakke sammen i forkant av møte med journalistene. Det handler om å legge en tydelig plan for hva du ønsker å svare på – og hvilke problemstillinger du faktisk åpner døren til.

Hva er ditt ønskede etterlatte inntrykk? Hvilken oppfatning skal leseren eller seeren ha av deg etter at du er blitt eksponert i en negativ mediesak? Svarene kan du faktisk påvirke ved å gjøre riktige forberedelser gjennom gode valg.

Snakk med media

Jeg snakker ikke i denne bloggen om å forsvare kriminelle handlinger i media. Det ville være å gå langt utenfor en kommunikasjonsrådgivers oppgave. Men det kan være nødvendig å snakke med media selv om det har foregått klanderverdige forhold i bedriften du leder – og ja – det kan også være snakk om lovbrudd som er begått i organisasjonen du leder. Like fullt er det mulig å kommentere forholdene på en måte som er forsvarlige. Men da skal du være godt forberedt, og ha et tydelig mål med det du kommenterer.

Som bedriftsleder, enten det er i privat eller offentlig virksomhet, står du deg godt på å holde ryggen rak i det offentlige rom også når overskriftene ikke er ladet med lovord. Det kan være du opplever situasjonen som urettferdig og føler at media bare er ute etter deg og ditt.

Medias samfunnsoppgave

Men, vi skal huske at media har en utrolig viktig samfunnsoppgave når de avdekker og påpeker kritikkverdige forhold. Det er medienes jobb. Og som leder har du, etter mitt skjønn, en plikt til å kommentere saker noen avdekker om deg. Det er en plikt som følger med lederansvaret.

Så selv om media stormer ut på vingen og slår et presist innlegg innenfor din egen 16-meter, er det legitimt å forsvare seg med et tydelig budskap. Da kan det til og med være greit å søke råd hvis det er full fyr på dass!

Ble du trigga?

La oss ta en prat