Trykk enter for å søke

Google Analytics – data er din beste venn!

Målbar markedsføring, Nettsider

Har du en nettside med Google Analytics kan du kartlegge problemer, muligheter og potensielt få bedriften din til å vokse. Data kan være din beste venn hvis du vet hvordan du bruker dem riktig.

Samling av data er lite verdt hvis du ikke vet hvordan du selekterer

Den mest åpenbare grunnen til å bruke Google Analytics er at det er et gratis verktøy med endeløse muligheter. Det er din kompetanse og tid som bestemmer hva du kan få ut av det.

Gjennom Google Analytics får du vite hvor mange besøkende nettsiden din har, hvor lenge de oppholder seg der og hvor i verden de befinner seg. Likevel kan du gå glipp av mange muligheter og dataene dine er lite verdt hvis du ikke vet hvordan du bruker dem.

Ha en plan for bruk av Google Analytics

Det er fort gjort å gi opp i GA når man ser mengden med informasjon. Det kan fort bli en tidstyv å navigere seg rundt i havet av innsikt. Derfor er det viktig å ha en plan!
Når vi bruker data og analyse eller skal løse et problem, er det best å gå systematisk til verks.

Slik gjør du data til din beste venn i Google Analytics:

1. Definer et mål

Hva ønsker du å finne ut og hva er det definerte målet? Ønsker du flere besøkende til nettsiden? Eller ønsker du at besøkende skal klikke et bestemt sted på siden din? Kanskje vil du få en bedre oversikt over interaksjonen på nettsiden? Vær tydelig på hva du ønsker å oppnå – slik er det lettere å se resultater.

2. Track og vent

Når du har definert et mål, er det på tide å hente inn data. Du bør beregne minst én måned med måling for å få en tilstrekkelig oversikt. Da er du sikker på at du har et godt utvalg av hvordan besøkende samhandler på siden din.

3. Analyser dataene

Nå begynner skattejakten. Ved å analysere data basert på det definerte målet, vil du kunne gjøre mange antakelser om hvorfor noe ikke fungerer optimalt. Kanskje navigerer kunden en omvei for å komme til en bestemt side? Eller du ser at nettsiden din har lite trafikk i organisk søk. Det kan være lurt å få bistand fra en fagperson innen feltet, eller gå et kurs for å lære mer om Google Analytics for å vite hva du skal se etter.

4. Du fant problemet – gjør tiltak!

Dataene dine har nå gitt deg verdifull informasjon om hva som ikke fungerer – du er nå nærmere det definerte målet. Analysen har gitt deg svaret på hva som er galt. Nå må det gjøres tiltak! Nettsiden har en dårlig rangering og får lite organiske treff i søkemotoren. I tillegg er det få som melder seg på nyhetsbrevet i forhold til antall besøkende.

5 Test, kontroll, sleep, repeat!

Tiltak er iverksatt, og nå skal vi teste om det fungerer! Fordi du har definert et mål, overvåket nettsiden og analysert hva som ikke fungerer, har du nå et konkret tall på hva som skjer. Hvis du gjorde en investering i tiltak, kan du nå måle nøyaktig hvor mye du får igjen fra investeringen ved å sammenligne tall fra før og etter. Slik vedlikeholder og optimaliserer du nettsiden din ved hjelp av data.

Nå er data din beste venn på veien til suksess. Du kan nå være sikker på at du holder deg oppdatert på muligheter og problemer nettsiden du møter på.