Trykk enter for å søke

Mann skriver. Foto.

Visuell identitet lever ikke i skuffer og skap

Reklame & Design

Vi velger det vi husker

Dette har du sikkert tenkt på: NSB er rødt med store tydelige, hvite bokstaver. SAS er mørkeblått – igjen med store hvite bokstaver. Flytoget da? Oransje og grått. McDonalds med en stor, gul og myk M med noe rødt bak. Kiwi? Den grønne mannen som hjalp oss med en yoghurtkrise i den grønne butikken i går.

Sterke visueller hjelper oss å huske selskap – og vi velger det vi husker, så enkelt er det.

Hva er visuell identitet?

Jeg spurte nylig noen venner utenfor bransjen om de visste hva visuell identitet var. De fleste svarene var forventede “kjennetegn eller personlighet hos noe eller noen”, «logoer og annet materiale, form og farger”. Men så sa en “Det er hvordan et selskap ser ut”. Egentlig et veldig godt svar. En visuell identitet er på mange måter summen av inntrykk. Altså langt mer enn en logo.

Bildestil, farger – ja til og med bruken av tomrom – er en del av din visuelle identitet. Det avgjørende er å være konsekvent; logo, font og farge må være nøyaktig de samme på firmabiler, nettsider og nøkkelbånd. Hvis ikke elementene repeteres helt likt, vil de aldri feste seg i hodene til folk. Og det er hele poenget. Summen av inntrykk gir deg en tydelig posisjon i hodet på kundene din. Faktisk kommer ordet identitet av det latinske “idem”, som ganske enkelt betyr “det samme”.

Gjenkjennbart og repeterende

Mange av oss velger ulike klær til jobb, fotballkamp og fest. Hvorfor det? For å vise hva vi står for – der og da. På jobb står mange for noe mer seriøst enn de gjør på fest, og utseendet vårt skal reflektere det. På fotballkamp ønsker vi gjerne å passe inn med de som heier på det samme som oss.

Den typen visuell fleksibilitet er en luksus bedrifter ikke har. Butikken din står for det samme, mandag morgen og fredag kveld.

Gruppe jobber sammen. Foto.

Oppbevar godt synlig

For å klare dette bruker vi en slags kokebok, ofte kalt profilmanual eller identitetshåndbok. Mange har en, få vet hvor den har blitt av. Det hjelper dessverre lite å ha et 30 siders mesterverk av en manual stående i skapet.

Visuell identitet lever ikke i skuffer og skap. Så har du en profilmanual – heng den ved kaffemaskinen (eller på do ;). Så får hele bedriften et par repetisjoner om dagen.

Kanskje du liker disse og?

Ble du trigga?

La oss ta en prat