Trykk enter for å søke

Åtte gode råd til kommunikasjon i krisetider

Strategi

Når alt står på hodet er det vanskelig å vite hvordan man skal prioritere. Her er åtte tips for å holde hodet kaldt og kommunikasjonsinnsatsen gående på en god måte, til tross for unntakstilstand.

1. Husk god internkommunikasjon!

Mange bedrifter går en uklar fremtid i møte nå som samfunnet er på vent. Før dere kan hjelpe kundene, er det viktig å passe på at de ansatte vet hva de skal gjøre, hvordan de blir påvirket og hvilke tilpasninger de kan gjøre. Kort sagt: Husk god internkommunikasjon. Tenk godt over hvert eneste ord og handling for å ta vare på alle de dyktige folkene dine! Det er ekstra viktig nå som alle sitter spredt og ikke har «normal» omgang med hverandre til daglig.

2. Finn ut hva målgruppen trenger nå

Målgruppens fokus, behov og handlingsmønster er helt annerledes nå enn det var for få uker siden. Hva trenger de nå, hva interesserer dem nå og når er de på? For mange ser hverdagen helt annerledes ut, og det må vi tilpasse oss etter. Samtidig er det viktig at vi ikke peprer målgruppen med budskap som de ikke har tid til å tenke på akkurat nå – selv om det kanskje er knallgode budskap til vanlig. Vi ser mange gode eksempler på bedrifter som har vært usedvanlig raske med å gjøre seg relevante nå, og det vinner de masse på.

3. Vær kreativ

Det er vanskelig å være kreativ under press, men det er når vi MÅ at vi virkelig blir tvunget til å tenke nytt og å bringe frem nye løsninger. Hvordan kan vi levere løsningene våre over på nett? Kan konferansen, møtet eller presentasjonen streames? Kan vi tilby henting eller levering? Kan nettbutikken tilby fri frakt? Kanskje vi kan holde kurs likevel, og kanskje det til og med blir mer effektivt enn det pleier å være? Ta på ja-hatten og vær klar for nye ideer og rask omstilling.

Kvinne surfer på nett. Foto.

4. Hold deg oppdatert og revurder budskapene

Når det er krise eller unntakstilstand kan situasjonen endre seg fra dag til dag, eller til og med fra time til time. Du er helt nødt til å vise både ansatte og kunder at du følger med og tilpasser deg fortløpende. Ting kan snu på minuttet, og det må du være forberedt på. Var det for eksempel noe Statsministeren sa i dagens tale som tilsier at du må endre på noe?

Mange av oss jobber ut fra årshjul og detaljerte markedsplaner, og planlegger artikler og innlegg i god tid før publiseringsdato. Når samfunnet endrer seg og alt står på hodet er det fort gjort at noe ligger i publiseringskøen som nå blir upassende eller irrelevant. Gå gjennom alt, og ta en revurdering på hva som må justeres, og hva som må lukes ut. Men ikke få panikk og stans alt, bare tilpass budskapene og få det til å funke i konteksten du er i nå.

5. Bli digital

Nesten alt kan gjøres digitalt! Det tror vi mange har lært de siste ukene … Og det fine med en digital verden er at ting ofte både er mer effektivt og mer miljøvennlig. Brått kan kolleger fra hele landet være med, og du sparer tid og miljø på å slippe å reise. Utnytt muligheten til å ta i bruk digitale kanaler skikkelig bra nå! Viktigheten av å henge med på den digitale utviklingen har aldri vært tydeligere, enten det gjelder å skjønne hvordan du kan bruke Instagram eller å utvikle nye, tekniske løsninger for bedriften og kundene deres.

6. Oppdater åpningstidene

Gjør det enkelt for kundene å finne deg, eller spar dem for bomtur. Oppdater åpningstidene dine på Facebook og Google Min Bedrift, og publiser gjerne et innlegg om det også. Ingenting er så irriterende som å møte en stengt dør uten forvarsel.

7. Se på tallene

Ta en kikk på innsikten din, i Google Analytics og i de sosiale kontoene. Hva forteller tallene deg? Er det artikler som blir spesielt mye lest, eller produkter som selges mye mer eller mye mindre av? Kanskje tidsbruken har endret seg? Ta en grundig kikk, og tenk på hvordan du kan tilpasse deg funnene.

8. Husk at hverdagen kommer tilbake

Ikke tenk at det er lurt å bli helt stille mens du venter på å se hva som skjer. Selv om kampanjer, planer og kommunikasjon settes på vent, er det viktig for både ansatte og publikum at du holder hjulene gående og fortsetter å være synlig. Nå har du en kjempemulighet til å skape dialog med kunder som kanskje har mye mer tid til overs enn normalt.

Vi vet kanskje ikke når, eller hvordan det kommer til å se ut, men vi vet at hverdagen kommer tilbake til oss før eller senere, om enn i en litt annen normal. Da er det lurt å være forberedt, så du ikke blir tatt på senga, for det er ofte ikke sånn at man kan hoppe rett inn igjen i kommunikasjonsplanen. Legg en plan for hva dere kan gjøre nå, og hva dere bør gjøre når hverdagen kommer, slik at overgangen skal bli mykest mulig. Og når du ser fremover blir det litt lettere å komme seg gjennom krisen, også.

Trenger du vår hjelp?

La oss ta en prat!