Trykk enter for å søke

Mann bruker tavle. Foto.

En digital strategi sa du? Vi gir deg rådene – steg for steg

Målbar markedsføring, Strategi

Hvordan lykkes i digitale kanaler

Vil du lykkes i digitale kanaler bør det du deler med verden være forankret i din bedrifts overordnede målsettinger. Det krever gode strategier og planer i alle ledd.

En digital strategi skal ha en langsiktig plan for hvordan bedriften skal bruke de ulike kanalene. Den digitale strategien skal være forankret i dine forretningsmål og sikre at alle drar i samme retning. Hvis den ikke er forankret, vil den ha liten nytte og ende opp i en litt for stor perm på bakerste hylle.

Her er noen punkter som forteller deg hva en digital strategi bør inneholde:

Hva ønsker du å oppnå?

Hvorfor eksisterer din bedrift? Hvor ønsker din bedrift å være i fremtiden? Hvor går utviklingen? Dette gjelder både for den overordnede og den digitale strategien til bedriften din.

Hvem er målgruppen din?

Hvem er de og har de noen kjennetegn? Prioriter målgrupper som kan være interessert i din bedrifts produkt eller tjeneste. Gjør dem interessert så de finner deg i dag – og i fremtiden.

Mann skriver. Foto.

Hvor og hvordan skal du møte målgruppen?

Kundefokus er viktig. Hva vil de definerte målgruppene ha? Hva er din bedrifts «wow-faktor»? Hva vil vi at kundene skal snakke om? Og hva slags innhold virker best hvor, mot hvem og i hvilke kanaler til hvilket tidspunkt?

Vurder status og se muligheter

Hvor står bedriften din digitalt i dag, og hvordan gjør konkurrentene det? Definer de viktigste utfordringene og mulighetene.

    Hva vil du oppnå i digitale kanaler?

    Planlegg langsiktige og kortsiktige mål. Kanskje du vil bedre bedriftens kundeservice eller treffe nye målgrupper? Lag en innholds- og publiseringsplan før du starter å bruke de digitale kanalene – så blir målene dine enklere å nå.

      Hvor mye vil du bruke?

      Det er viktig å sette av ressurser og budsjetter til innholdsproduksjon for dine digitale kanaler. Vurder hva din bedrift ønsker å gjøre selv, men ikke glem at eksterne partnere gjerne hjelper deg om du treffer på utfordringer.

        Hvilke kanaler vil du bruke?

        Når punktene over er på plass bør du notere deg hvilke kanaler du ønsker å bruke. Lag også en beskrivelse hvor du definerer din bedrifts målsettinger og ønskede målbare resultater (KPI’er).

        Nettside, nettbutikk, nyhetsbrev, YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest og LinkedIn, er naturlige kanaler å vurdere for din bedrift. Ikke bruk alle, men velg ut et par du ønsker at din bedrift blir skikkelig god på.

          Nå har du grunnlaget

          Bruk tid på strategien og forankre den internt. Da har du et grunnlag som vil drive butikk og bygge merkevare i mange år fremover.

            Ble du trigga?

            La oss ta en prat