Trykk enter for å søke

Ansatte i møte på møterom. Foto.

Ta vare på kundene dine i krisetider – tre gode råd

Strategi

Vi befinner oss i en uvirkelig og merkelig situasjon om dagen. COVID-19 preger store og små bedrifter, vi holder oss hjemme og har fått en hverdag som plutselig ser helt annerledes ut. Hva kan du gjøre for å hjelpe kundene dine og samtidig gjøre merkevaren sterkere i denne situasjonen? Vi gir deg noen nyttige tips som kanskje kan hjelpe!

1. Kan du dekke målgruppens behov akkurat nå?

Flere bedrifter må i dag omstille seg for den nye hverdagen. Vi er oppfordret til å holde oss mest mulig hjemme, men vi har fremdeles mange av de samme behovene som før. Vi ønsker fortsatt å holde oss fysisk aktive, vi trenger mat og drikke, og vi har behov for å sysselsette oss med forskjellige aktiviteter i løpet av dagen.

Prøv å identifisere de nye bruksmønstrene hos målgruppen din og gjør deg noen tanker rundt hvordan ditt produkt eller din tjeneste kan gjøres relevant akkurat nå og bidra til en enklere hverdag for kundene dine. På denne måten kan det bli lettere for deg å finne nye løsninger for målgruppen din.

2. Vær personlig og behjelpelig

Selv om mye av kommunikasjonen gjøres via det store internettet i disse dager, gjelder det å inspirere og være løsningsorientert overfor målgruppen din. Sosiale medier, chat og e-postutsendelser gir deg mange muligheter – så bruk anledningen til å stille spørsmål, oppmuntre til dialog og svare på spørsmål du oppdager at kundene dine har. Personlig service vil være gull verdt for deg, både nå og i tiden som kommer.

Har en kunde gitt tilbakemelding om et problem de har? Da kan det jo hende at flere opplever det samme. I så fall bør du ta tak i problemstillingen og bruke det i dialogen med kundene dine videre. Du kan for eksempel lage behjelpelig innhold i sosiale kanaler, på bloggen eller nettsiden. Grip mulighetene til å snakke med kundene dine nå – mange har plutselig mye tid til å samhandle med deg på internett.

Illustrasjon fra Godt Sagts profil på vindusvegg. Foto.

3. Ta i bruk alternative løsninger

Det finnes flere løsninger som kan bidra til å åpne nye dører for bedriften din. Kanskje du kan ha nytte av noen av disse alternativene fremover?

VippsGO

VippsGO gir kundene dine mulighet til å se, bestille og betale varer via Vipps-appen. Deretter trenger kunden bare å vise kvittering for kjøpet og hente varen i butikken din, ferdig pakket og betalt.

Hjemlevering (på døren eller i postkassen)

Fordi mange av oss sitter hjemme, i karantene eller ei, er det helt ypperlig å kunne tilby hjemlevering av varer. Ved å tilby hjemlevering på døren eller i postkassen vil terskelen for å handle bli lavere fordi kundene ikke trenger å forlate huset. Pass bare på å sikre minst mulig kontakt mellom den som leverer og den som tar imot akkurat nå – mange leverer for eksempel utenfor døren og sender en melding om at leveransen har kommet.

Livestreaming og video

Tilbyr bedriften din tjenester som krever tilstedeværelse? Da kan videostreaming være løsningen for deg. Flere treningssentre har allerede kastet seg rundt for å tilby medlemmer livestreaming av trening og gruppetimer. Konferanser, konserter eller små og store møter er også eksempler på aktiviteter som enkelt kan streames. Vi har mye erfaring med streaming av små og store arrangementer – også med gjester og foredragsholdere fra ulike locations. Kontakt oss gjerne for å finne en god løsning eller tenke kreativt på hvordan ditt arrangement kanskje likevel kan gjennomføres på nett!

Sosiale medier og e-post

Du ser kanskje ikke kundene dine ansikt til ansikt like mye som før, men med sosiale medier og e-postutsendelser kan du enkelt holde relasjonen og samtalen i gang med målgruppen din. By på deg selv og din ekspertise for å vise at du vil bidra til å løse utfordringer kundene dine står overfor. Vis kjærlighet til kundene dine, bygg relasjonene nå som mange har tid til overs. Og for all del – ikke la alt stoppe opp nå, men tenk smart på hvordan du kan bruke denne tiden på en mest mulig positiv måte, for det kommer en tid etter Corona, og de som jobber bra nå legger et veldig godt grunnlag for å lykkes også videre.

Lykke til!

Vil du drodle litt?

Snakk med Anne!