Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO eller søkemotoroptimalisering handler om å skape en riktig og effektiv synlighet mot de rette målgruppene i søkemotorene, slik at du får mest mulig relevant og kostnadseffektiv trafikk tilbake. Søkemotoroptimalisering handler om å bruke godt innhold i kombinasjon med interne og eksterne faktorer forbundet med ditt nettsted.
Søkemotoroptimaliserte nettsider

Hvorfor skal du investere i SEO?

Potensielle kunder leter etter varer og tjenester i Google. Det er i gjennomsnitt 50 millioner søk i Google hver eneste dag bare i Norge, og er ditt nedslagsfelt internasjonalt snakker vi om flere milliarder søk hver dag. Med søkemotoroptimalisering sørger vi for at din virksomhet dukker opp blant alle disse søkene slik at du kan presentere det du tilbyr til de som søker etter akkurat det som du tilbyr. Og kanskje viktigst, trafikken er helt kostnadsfri og det gjør søkemotoroptimalisering til en lønnsom affære selv man bruker tid og ressurser på arbeidsprosessene.

Søkemotoroptimalisering handler om å setter brukeren i fokus

Hva innebærer SEO-arbeidet egentlig?

Google lykkes når brukerne får gode svar på det de søker etter. Således handler arbeidsprosessene om det vi gjør for å gi de beste svarene på det brukerne søker etter. Derfor starter prosessen med søkeordsanalysen for å kartlegge hva søker er opptatt av. Så sørger vi for at hjemmesiden har innhold og en teknisk kvalitet som står i stil med søkeordsanalysen. Til slutt arbeider man med eksterne faktorer som lenkestrategier opp mot eksterne trafikkilder som Google verdsetter og dermed premierer oss for i form av økt trafikk.

Teknisk søkemotoroptimalisering

SEO er teknisk fordi Google verdsetter de gode nettstedene

Google setter standarden for hva et godt nettsted er og kvalitetstempler disse ved å gi økt trafikk tilbake. Derfor handler det vi kaller On-site SEO om å sikre at nettstedet rent teknisk fungerer godt. Våre rådgivere og utviklere har lang erfaring med søkemotoroptimalisering og har kompetansen som er nødvendig for å sikre at din hjemmeside leverer topp teknisk kvalitet.

Effekten av søkemotoroptimalisering rapporteres blant annet via oppdaterte søkeordsrapporter som inkluderer din posisjon i Google SERP

SEO er langsiktig arbeid som krever kontinuerlig måling og oppfølging

Søkemotoroptimalisering er langsiktig arbeid med få snarveier og quick fixes. Man må lære om brukerne over tid og tilpasse hjemmesiden i forhold til denne innsikten. Underveis må man måle effekten av tiltakene som gjøres. Det kan ta flere måneder og opp til et år før de store resultatene kommer, men det er det verd. Rådgiverne i Godt Sagt hjelper deg med å følge arbeidet over tid og sikrer at du holder stø kurs mot de store resultatene som søkemotoroptimalisering kan gi.

«Uten Godt Sagt og deres kompetanse på digital strategi og utvikling, hadde vi ikke kommet langt på vår digitale reise. Det er en partner vi kan stole på leverer hver gang.»

Tonje Hovland, Ellingard Naturstein

Faglig prat

Se video og lær mer om grunnleggende SEO

Få hjelp til SEO og søkemotoroptimalisering

Før neste arbeidsdag er omme, hører du fra oss for en uforpliktende samtale om dine utfordringer eller ønsker