Tjenestedesign & CX

CX er faget som setter kunden og den helhetlige kundeopplevelsen i fokus og sikrer differensiering av virksomheten i tråd med din merkevare. Målet er økt kundelojalitet gjennom å skape kundeopplevelser som gjør dine kunder til fans.
Illustrasjon over berøringspunkter i kundereisen.

Customer experience er en merkevare-strategi

Customer experience handler om å kartlegge kundereisen, inkludert måling av alle de viktigste berøringspunktene du har mot kunden. Deretter formes de viktigste berøringspunktene på en måte som leverer på merkevare- eller kundeløftene dine. Slik sikres det at kundeopplevelsen som din virksomhet gir ikke er tilfeldig, men leveres over tid med høy kvalitet både funksjonelt og emosjonelt.

Rådgiver som definerer kundeløfter på white board.

Kundeløftene og merkevareessensen er utgangspunktet

Har du ikke merkevare- eller kundeløfter? Da sikrer vi at dette er en del av prosessen. Vi starter ofte med 2-4 kundeløfter definert med utgangspunkt i strategien og verdigrunnlaget til virksomheten og bryter dette ned i konkrete forpliktelser du har til kundene dine. Disse blir brukt som designkriterier for hvordan kundeopplevelsen utformes. Dette fører til mange små og store endringer som i sum sikrer en merkevareopplevelse som gjør dine kunder til fans. Målingen av effekten gjøres gjennom målinger og innsikt, såkalte VoC-programmer (Voice of Customer). Net Promoter Score er en KPI som ofte brukes til dette.

Illustrasjon over viktige berøringspunkter for en kunde.

Hvorfor skal du investere i kundeopplevelse?

CX er design thinking i praksis. Customer experience bruker prinsippene innenfor tjenestedesign på et strategisk nivå som søker å favne helheten i din virksomhet. Ved å sikre en topp kundeopplevelse knyttet til de viktigste berøringspunktene du har mot dine kunder, oppnår du økte resultater og ikke minst flere fornøyde kunder som legger igjen mer penger i din virksomhet. Har du merkevareambisjoner, er Customer Experience en moderne merkevarestrategi som på ordentlig setter kunden i sentrum for virksomheten, og gir resultater basert på kundeinnsikt.

Rådgiver fra Godt Sagt som jobber med å forbedre kundeopplevelsen for en virksomhet.

Hvordan kan Godt Sagt bistå med forbedring av kundeopplevelsen i din virksomhet?

Godt Sagt har rådgivere som har jobbet målrettet med forbedring og etablering av merkevareopplevelser i en årrekke. Disse er både strategiske rådgivere, løsningsarkitekter og tjenestedesignere med bred forretningsforståelse som evner å omforme kundeinnsikt til konkrete tiltak. I tillegg har vi kompetanse og erfaring under samme tak som favner om de fleste av utfordringer som vil dukke opp i prosessen.

«Vi har høstet av Godt Sagts digitale kompetanse gjennom flere år, og det er verdifullt å ha en slik proaktiv digital partner til å utvikle vår virksomhet der vi ikke har kompetanse selv»

Nina Josefsson Boldt, Jossefson

Få bistand til forbedring av kundeopplevelsen i din virksomhet

Før neste arbeidsdag er omme, hører du fra oss for en uforpliktende samtale om dine utfordringer eller ønsker